- Algemeen
1.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes en overeenkomsten met opdrachtgevers van ‘blijvend functioneren’ (hierna te noemen ‘opdrachtnemer’).
1.2 Deze algemene voorwaarden gelden ten behoeve van opdrachtnemer en al degenen die, al dan niet krachtens arbeidsovereenkomst, voor opdrachtnemer werkzaam zijn of waren.
1.3 Wijziging, aanvulling en/of uitbreiding van offertes en overeenkomsten en afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts van kracht indien zij schriftelijk tussen opdrachtgever en opdrachtnemer zijn overeengekomen.
- Beëindiging van de overeenkomst
2.1 Opzegging van de overeenkomst voor onbepaalde tijd dient door ieder van partijen met inachtneming van de in overeenkomst gestelde termijn bij aangetekend schrijven te geschieden.
2.2 Onverminderd het bepaalde in artikel 2.1 is een partij bevoegd bij aangetekend schrijven de overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden indien de wederpartij toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van één of meer van zijn verplichtingen uit de overeenkomst en, nadat zij in gebreke is gesteld, nalaat om binnen de in de aanmaning gestelde termijn alsnog haar verplichtingen na te komen.
2.3 Onverminderd het bepaalde in artikel 2.1 is een partij bevoegd bij aangetekend schrijven de overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden, indien de wederpartij in staat van faillissement wordt verklaard, dan wel maatregelen worden genomen die duiden op liquidatie of staking van de onderneming van de wederpartij.
- Dienstverlening
3.1 Dienstverlening door de opdrachtnemer omvat de in de overeenkomst beschreven diensten, inclusief alle wijzigingen, aanvullingen en/of uitbreidingen die na de totstandkoming van de overeenkomst tussen partijen schriftelijk zijn overeengekomen. De dienstverlening zal zorgvuldig worden verricht overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap. Opdrachtnemer volgt in haar handelen en werkwijze de richtlijnen van het Nederlands Instituut van Psychologen.
3.2 Opdrachten worden uitgevoerd binnen de in de offerte dan wel in de overeenkomst vermelde termijn. Indien opdrachtnemer door ziekte en/of overmacht verhinderd is de afgesproken dienst niet binnen de afgesproken termijn kan leveren zal opdrachtnemer in overleg treden met opdrachtgever om tot een andere termijn te komen. Ook mogen beide partijen in dit voorkomende geval de overeenkomst annuleren. Opdrachtnemer zal niet door het enkel verstrijken van een termijn in verzuim zijn.
3.3 De keuze van door opdrachtnemer in te schakelen derden zal geschieden met inachtneming van de nodige zorgvuldigheid.
- Annulering
4.1 Indien afspraken met individuele personeelsleden niet of binnen vijf werkdagen (conform de Algemene termijnwet) voor de geplande datum geannuleerd worden, wordt 50% van de kosten aan opdrachtgever in rekening gebracht, tenzij anders geregeld bij contract of offerte.
4.2 In geval van annulering van trainingen, themadagen, workshops e.d. worden de door opdrachtnemer extern gemaakte kosten (zoals huur van ruimten en acteurs) aan opdrachtgever te allen tijde in rekening gebracht. Van de totale kosten van trainingen, themadagen, workshops e.d. worden de interne kosten (zoals honoraria adviseurs, e.d.) niet in rekening gebracht, indien de annulering tenminste vijf werkdagen tevoren plaatsvindt.
- Prijzen en tarieven
5.1 De prijzen en tarieven zijn vastgelegd in de offerte of de overeenkomst en vinden toepassing in het kalenderjaar waarin de overeenkomst ingaat. Wijzigingen in prijzen en tarieven worden uiterlijk zes weken voorafgaand aan de ingangsdatum door opdrachtnemer aan haar opdrachtgevers doorgegeven.
5.2 De prijzen en tarieven zijn exclusief BTW.
- Facturering en betaling
6.1 Facturering van werkzaamheden vindt maandelijks plaats, tenzij de overeenkomst anders bepaalt.
6.2 Opdrachtgever wordt verzocht binnen veertien dagen na factuurdatum te betalen, in ieder geval binnen de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen, op een door opdrachtnemer aan te geven bankrekening.
6.3 Indien opdrachtgever niet binnen de gestelde termijn heeft betaald, zal opdrachtgever, zonder dat enige ingebrekestelling nodig is, over het openstaande bedrag de wettelijke handelsrente verschuldigd zijn, ingaande op de dag van opeisbaarheid van het factuurbedrag. Alle door opdrachtnemer te maken kosten tot inning of verhaal van zijn vordering komen voor rekening van opdrachtgever. De buitengerechtelijke kosten bedragen ten minste 15% van het te incasseren bedrag.
- Aansprakelijkheid
7.1 Opdrachtnemer is slechts aansprakelijk voor schade die het rechtstreekse en uitsluitende gevolg is van een aan hem verwijtbare tekortkoming in de uitvoering van zijn verplichtingen, met dien verstande dat zijn aansprakelijkheid is beperkt tot het bedrag dat in het betreffende geval onder zijn aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald, vermeerderd met zijn eigen risico. Hierbij zijn de in artikel 7.2 tot en met 7.4 vermelde beperkingen van toepassing.
7.2 De aansprakelijkheid van opdrachtnemer is beperkt tot het door opdrachtnemer in verband met de betreffende opdracht in rekening gebrachte honorarium/tarief, voor zover dit honorarium/tarief betrekking heeft op het desbetreffende onderdeel van de opdracht, en met een maximum van €2.000,00.
7.3 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor indirecte schade, waaronder begrepen bedrijfsschade, gevolgschade, winstderving en/of stagnatieschade.
7.4 Indien opdrachtnemer ter zake van enige schade, die voortvloeit uit zijn werkzaamheden en waarvoor hij krachtens deze algemene voorwaarden niet aansprakelijk is, door derden mocht worden aangesproken, wordt opdrachtnemer door opdrachtgever gevrijwaard.
- Geheimhouding en AVG
8.1 Conform de AVG richtlijnen zijn partijen over en weer verplicht tot geheimhouding van alle informatie die zij in het kader van het sluiten en uitvoeren van de overeenkomst hebben verkregen. Opdrachtnemer zal deze informatie niet aan derden verstrekken, tenzij hij daartoe rechtens is gehouden.
8.2 Partijen staan ervoor in dat hun personeel en alle andere personen, die onder hun supervisie op enigerlei wijze bij de overeenkomst zijn betrokken, zich aan de geheimhoudingsplicht als bedoeld in artikel 8.1 zullen houden.
- Eigendom
De door opdrachtnemer geleverde voorschriften, handleidingen, programmatuur en andere werken blijven eigendom van opdrachtnemer of zijn leveranciers en mogen niet dan met zijn schriftelijke toestemming door opdrachtgever worden behouden of vermenigvuldigd. Intellectuele eigendomsrechten op ontwikkelde adviezen, methoden, technieken en programmatuur blijven behoudens uitdrukkelijke schriftelijke overdracht voorbehouden aan opdrachtnemer.
- Conversie
Indien een bepaling uit de overeenkomst of uit deze algemene voorwaarden nietig is, treedt voor deze bepaling een geldige bepaling in de plaats die zo veel mogelijk beantwoordt aan de strekking van het nietige beding. De eventuele nietigheid van een der bepalingen van overeenkomst of algemene voorwaarden tast niet de geldigheid van de overige bepalingen aan.
- Geschillen
Alle geschillen die mochten ontstaan naar aanleiding van de overeenkomst of van nadere overeenkomsten die daarvan het gevolg zijn, zullen worden voorgelegd aan het Nederlands Instituut van Psychologen.
- Rechtskeuze
Deze algemene voorwaarden en de offertes en overeenkomsten waarop zij van toepassing zijn verklaard worden uitsluitend beheerst door het Nederlandse recht.